מטפלת הוליסטית מספרת – הגנטיקה של הרפואה ההוליסטית

מכתב תודה שכתבה לי מטופלת, הביא אותי לחקור מה הקשר בין הנפש שלנו, הרגשות האמונות הטיפול ההוליסטי, לבין מה שלמעשה קורה לנו בגוף. 

"את זאת שהבראת אותי גם פיזי וגם נפשי. את זאת שהפכת אותי לבן אדם  הרבה יותר מאושר שרודף ללא לאות אחר החלומות שלו ומגשים אותם לאט לאט אבל בטוח. את זאת שנלחמת לצידי בתאים סרטניים בצוואר הרחם, מלחמה שגרמה לי לבכות ולהישבר ולא להבין למה בחורה בגיל 34 צריכה להתעסק עם ביופסיות, בדיקות, ניתוח וכל הזמן תוצאות גרועות ומעצבנות במשך ארבע שנים. ואז לפני כמעט שנה החלטנו לצאת למלחמה ביחד יד ביד. את ואני כנגד הגנטיקה, התאים והפחד. מי היה מאמין שאנחנו ננצח. נקבל תשובה שאין יותר תאים סרטניים. שאני הבראתי."

לפעמים מילה טובה, חיבוק או קצת יחס, יכולים לרפא את הכאב, גם כאב שנוצר כתוצאה ממחלה קשה. נכון לא כל מחלה ניתן לרפא בכוח המחשבה בלבד, בשביל זה אנו נעזרים ברפואה המודרנית. אך, יותר ויותר גם הרפואה המודרנית מבינה את חשיבות הטיפול התומך. מכונים לטיפול בסרטן החלו לשתף פעולה עם מטפלים הוליסטים ופתחו חדרים יעודים לטיפול הוליסטי בתוך המרפאות האונקולוגיות.

כמה פעמים בילדות הייתם מקבלים מכה ורצים לאימא שתנשק את המקום הכואב. כמה פעמים בדיוק ברגע שהגעת לרופא הכאב נעלם. הגוף שלנו הוא מכונה משוכללת, המאפשרת לחוש כאב שנועד להגן עלינו מפני פגיעה. המאפשרת לגוף לשכוח מהכאב, כאשר הדבר דרוש להישרדות. מנגנון שאפשר לאדם הקדמון לברוח על נפשו גם שהיה פצוע.

גנים או הרגשה?

בעולם המודרני המנגנונים השתבשו, מרבית הלחץ שאנו נחשפים אליו אינו מסכן חיים. הגוף נשטף בהורמוני לחץ מיותרים, המשפיעים לאורך זמן על בריאותנו. במשך שנים היה ויכוח בין הרפואה המודרנית לבין הרפואה המשלימה מה גורם למחלה, האם אנחנו חולים בגלל גן מסוים, או האם אנחנו חולים בגלל לחץ מיותר. במקביל להוכחות במחקר המדעי על קשר ישיר בין מחלות מסוימות לגנים פגומים, עלתה גם ההבנה בחשיבות גורם גנטי נוסף והוא הגורם הסביבתי.

מיר הגורם הסביבתי?

לא סתם גנטיקה היא מקצוע בפני עצמו באוניברסיטה, מדובר במערכת מורכבת המושפעת מגורמים רבים. ההסבר שאביא בפרק הזה הוא בסיסי בהחלט.

דנ"א – "ספר המתכונים" של הגוף שלנו – שרשרת ארוכה המכילה את הקוד של כל הגנים שלנו, השרשרת הארוכה מקופלת בתוך התא בסליל סבוך, כמו חבילת צמר לסריגה. אנחנו נולדים ומתים בדיוק עם אותו דנ"א. אנחנו "יורשים" את הדנ"א מההורים שלנו. עותק של הדנ"א שלנו נמצא בכל אחד מהתאים המרכיבים את הגוף שלנו.

רנ"א – "תפריט הארוחה" – מתכונים נבחרים מתוך הספר הגדול שהטבח שלנו בחר להגיש. כלומר למרות שיש לנו בדיוק את אותו הדנ"א בתאי האוזן ובתאי העין שלנו, בעין יופעל "תפריט עין" ואילו באוזן יופעל "תפריט אוזן".

כלומר עצם העובדה שיש לנו גן מסוים בדנ"א לא אומר שהגן הזה יהפוך לרנ"א ונראה אותו בגוף שלנו. המחקר הגנטי המתקדם גילה גורם גנטי נוסף, מלבד גנים, המשפיע על תפקוד הגוף שלנו. הגורם הנוסף נקרא מיר – מיקרו רנ"א, שהם חלקיקים קטנים של רנ"א המשפיעים על ביטוי הגנים בגוף שלנו. או בקיצור הם "הטבח", מי שקובע אילו מתכונים לקחת מהספר הגדול. פעילות המיר מושפעת מאוד מהסביבה, אילו חומרים, למשל הורמונים, יש בסביבה שלהם.

בשביל שגן דנ"א יהפוך לרנ"א צריך שהסליל יפתח בדיוק בנקודה שבו הגן נמצא, המיר מוציאים מהסליל הסבוך את קטע הרצוי ופותחים אותו.

הסבר נוסף על תאים רנ"א ודנ"א תמצאו במצגת שבפוסט הבא.

רגשות וביטוי גנים

הורמונים כפי שאמרנו מופרשים לגוף שלנו כתוצאה מלחץ, חרדה, שמחה, כאב ורגשות נוספים שאנחנו מקבלים מהסביבה שלנו ובוחרים להרגיש. ההורמונים האלו משפיעים לעתים רבות על התפרצות המחלה. גם לתזונה והרגלי חיים יש השפעה על "הסביבה" בתוך התאים.

דרך נוספת להסביר את הקשר בין גנים לסביבה הוא הקשר בין סרטן הריאות ועישון: רק ל –  3-10% מהאנשים בארץ יש גן לסרטן הריאות. אם יש לך את הגן ולא עישנת או היית ליד אחרים שעישנו, סביר להניח שלא תהיה חולה. עם יש לך את הגן ואתה מעשן באופן קבוע תקופה ארוכה, אתה מוזמן להזמין מקום כבר היום במחלקה האונקולוגית. אם אין לך את הגן לסרטן הריאות, לא תחלה במחלה גם אם תעשן עשרים חבילות ביום (זה לא אומר שתהיה בריא, זה אומר שאת הסוג הזה של סרטן לא תקבל).

טיפול הוליסטי לעומת רפואה מערבית

ברפואה הסינית המסורתית היה תפקיד הרופא לדאוג שהקהילה שבהשגחתו תישאר בריאה, למעשה העובדה שמישהו בקהילה חלה במחלה קשה נחשבה ככישלון של הרופא האזורי. הרפואה המערבית לעומת זה דיברה במשך שנים על מחלות ותרופות למחלה. הרפואה המודרנית נועדה לטפל באנשים רק אחרי שחלו במחלה. במשך שנים הגישה הזו נחשבה לאמת מוחלטת. בשנים האחרונות הרפואה הציבורית פותחת עוד ועוד מרפאות משלימות מתוך הבנת הקשר בין הנפש לגוף. גם במערכת הבריאות מבינים יותר ויותר כי חינוך לאורח חיים בריא, ולמחשבה בריאה יחסוך לקופה הציבורית מיליוני שקלים של טיפול רפואי יקר. תפקידי כמטפלת הוליסטית הוא לעזור לכם להתמודד עם משבר או מחלה. תפקידי כמטפלת הוליסטית הוא לעזור לכם ליצור סביבה מבריאה לתאים שלנו. סביבה שתביא לפעולה תקינה של גנים מרפאים, סביבה שתעודד פעולה מיטבית של מערכת החיסון שלנו.